استادی در دفاع سیسیلی
روش های غیر عادی و یک گنجینه
وش های غیر عادی و یک گنجینه
نوشته: استاد بین المللی دنی کوپک
ترجمه: مهندس حسین میرزایی
همچنان که مهارت خود در دفاع سیسیلی را تکامل می بخشید از اینکه چند روش جدید و خوب را بیازمایید نترسید!
چند فصل اول این کتاب روش های اصلی دفاع را تمام و کمال در حد استادی و حتی استاد بزرگی پوشش داده اند. به هر حال عنصر غیر مترقبه بسیار مهم این شاخه ها در سعی مسابقاتی بین دو حریف بود.
بنا براین من پیشنهاد می کنم که شما یک گنجینه بر پایه یکی از روش های مستحکم معرفی شده(مانند شونینگن) را گسترش دهید و سپس به سیستم های فرعی که خودتان توانایی ادامه آنرا دارید گسترش دهید.
برای تنوع یا آزمایش یا هیجان( یا هر چیزی که مایلید) هم که شده از فرصت های ویژه ای که بدست می آورید استفاده کنید. شما متعجب خواهید شد که چگونه افرادی هرچند کم از شما خواهند خواست از تئوری هایی که می دانید مقداری در اختیار آنان بگذارید! در این فصل تعداد کمی از بازی هایی که توضیحات کمی نیز دارند معرفی میکنم تا شما خودتان شروع به تحقیق کنید.
این وضعیت ها را شاید حتی با بهترین بازی هم نتوانندکاملاً مساوی کنند اما این شاخه ها برای ویران کردن هر چیزی برنده اند!
الف):
A. the okelly (2 … a6)
ایده اصلی این واریانت اینست که سیاه می تواند یک… e5 سریع بازی کند و پس از آن به عنوان مثال:
3 d4 c*d4 4 C*d4 e5( or 4 … Cf6 , 5 … e5)
با یک بازی کاملاً قابل اجرا.
موثرترین راه برای سفید یکی ازدو ادامه : 3 c3 یاc4 3است که حرکت دوم سیاه را به عنوان یک حرکت نامربوط و یک اتلاف وقت معرفی خواهد کرد.
بازی زیر یک ادامه با ترتیب واریانت اوکلی نیست اما ایده اصلی واریانت اوکلی را دنبال می کند. این مطلب را تایمانف خودش بهتر نشان خواهد داد. سیاه با از دست دادن یک پیاده به یک پوزسیون فعال دست یافته و سرسختانه بازی را ادامه می دهد و ایده هایی مثل تمرکز بهتر اسب در برابر فیل منفعل سفید و..... را دنبال کرده و سرانجام بازی را در برابر قهرمان وقت جهان می برد!
A.Karpov – M.Taimanov
Leningrad 1997
1 e4 c5 2 Cf3 Cc6 3 d4 c*d4 4 C*d4 a6 5 c4 e5 6 Cb3 Cf6 7 Cc3 Fb4 8 f3 0-0 9 Fe3 d6 10 Tc1 b6 11 Fd3 Fc5 12 Dd2 Fe6 13 C*c5b*c5 14 0-0 Cd4 15 Cd5 Cd7 16 f3 Tb8 17 f5 F*d5 18 c*d5 Db6 19 Tf2 f6 20 Tc4 a5 21 Ta4 Ta8 22 De1 Ta7 23 b3 Tfa8 24 Tb2 Dc7 25 Fd2
25 … Cb6 26 T*a5 c4 27 Ff1 T*a5 28 F*a5 Dc5 29 F*b6 D*b6 30 Rh1 c*b3 31 a*b3 a*b3 g6 32 f*g6 h*g6 33 b4 Rg7 34 b5 f5 35 e*f5 C*f5 Tb3 Dd4 37 b6 Ta1 Tb1 Cg3+ 0 – 1
( if 39 h*g3 Ta8 , Th8 ++ )
ب):
B: the lowenthal
(labourdonnais)
این واریانت به اندازه قدمتش تیز و ریشه دار است. برای بازیکنانی که دوست دارند یک بازی تیز و باز انجام دهند این یک اسلحه عالی به شمار می رود.
این حقیقت که سیاه به سرعت پیاده وزیر خود را تبدیل به یک پیاده عقب افتاده نموده و نیز از فیل مدافع خانه های سیاه چشم پوشی می کند تابع این امر است که سیاه تمایل شدیدی به گسترش فوق العاده سریع دارد.
در بسیاری از واریانتهای دیگر سیاه از داشتن پیاده عقب افتاده وزیر خود به وسیله حرکت…d5 سر باز می زند که نتیجه آن غالباً قربانی پیاده یا تساوی کامل است!
نکته اصلی این واریانت در این است که سیاه به دنبال گسترشی سریع همراه با بازی فعال است. این قبیل تاکتیک ها شاید بتوانند بعضی بازیکنان سفید را خیلی زود ویران کنند اما من نمیخواهم این روش را برای بازی در برابر حریفانی که ریتینگی بالاتر از 2400 دارند توصیه کنم اما در برابر دیگر حریفان این یک اسلحه عالی برای ذخیره کردن در گنجینه اندوخته های شما می تواند باشد.
بازی زیر یک نمایش از سبکی است که در این فصل معرفی میکنم. همچنین این بازی یک مثال جالب از چگونگی برتری رخ و فیل در برابر رخ و اسب در آخر بازی نیز می باشد. فیشر از شاه خود در آخر بازی کاملاً فعالانه استفاده می کند.
R.Fisher – M.Tal
Curacao Candidates 1962
1 e4 c5 2 Cf3 Cc6 3 d4 c*d4 4 C*d4 e5 5 Cb5 a6 Cd6+ F*d6 D*d6 Df6 8 Dd1 Dg6 9 Cc3 Cge7 10 h4 h5 11 Fg5 d5 12 f*e7 d4 13 Fg5 d*c3 14 b*c3 D*e4+ 15 Fe2 f6 Fe3 Fg4 17 Dd3 D*d3 18 c*d3 F*e2 19 R*e2 0 – 0 – 0 20 Tad1 Ce7 21 d4 Cd5 22 Tc1 The8 23 Thd1 f5 24 Fg5 Td7 25 d*e5 T*e5+ 26 Rf3 Te4
27 Td3 Tc4 28 Tcd1 T*c3 29 T*c3+ C*c3 30 Tc1 Tc7 31 Ff4 Tc6 32 Fe5 Cd5 33 Td1 Cf6 34 Rf4 g6 35 f3 Cd7 36 Fd6 Tc2 37 g3 Te2 Rg5 Te6 39 Ff4 Cf8 40 Td6 a5 41 Rh6 Te2 42Td2 Te7 42 Fd6 Th7+ 44 Rg5Tf7 45 Tb2 f4 46 F*f4 Tf5+ 47 Rh6 b5 48 Fd6 b4 49 g4 T*f3 50 g5 Ce6 51 R*g6 Td3 52 Fe5 Te3 53 Rf5 Cf8 Tg2 Tf3+ 55 Ff4 Rd7 56 g6 Ce6 57 g7 T*f4+ 58 Re5 Tf8 59 g*f8=D c*F8 60 Rd5 a4 61 Tg7+ Re8 62 Rd6 b3 63 a*b3 1 – 0
ج):
Nimzovich(2 … cf6)
موارد زیر ویژگی های بارز این واریانت می باشند:
1-به نسبت دیگر شاخه ها در این واریانت برای سفید راه های بسیار کمی جهت بدست آوردن برتری واضح وجود دارد
2-شاخه های فرعی زیادی وجود ندارند به طوری که سیاه می تواند شاه سفید را مجبور به ماندن در مرکز کرده و قلعه رفتن را نیز ازدست بدهد.
1 e4 c5 2 Cf3 Cf6 3 e5 Cd5 4 Cc3 e6 5C*d5 e*d5 6 d4 Cc6 7 d*c5 F*c5 D*d5 Db6
حرکت 8 … d6 یک انتخاب قابل توجه است که می تواند سرنخی برای پیشبرد پیچیدگی های مورد نظر سیاه پس از 9 e*d6 Db6 باشد:
9 Fc4 F*f2+ 10 Re2 0-0 11 Tf1 Fc5 12 Cg5 Cd4+ 13 Rd1 Ce6 14 Ce4 d6
شاید سفید مختصر برتری داشته باشد اما این امر نیازمند بازی بسیار دقیقی است. به نظر شما چند نفر از حریفانتان ممکن است بهترین ادامه را برای سفید بدانند؟